Főoldal

Magyar ábránd – Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában

Székely Imre és lányai

Európai eszme és magyar lélek: egy arisztokrata származású család szerepe a pesti magyar zenei életben.

Ábrándok és kamarazene

Székely Imre (1823–1887) a 19. századi magyar zenei élet egyik figyelemre méltó, ám szinte teljesen feledésbe merült alakja. Arisztokrata szülei a tehetséges gyermeket az 1830-as években Pestre vitték, ahol Merkl József, Erkel Ferenc és Doppler Ferenc tanították, majd ezt követte a kötelező európai koncertkörút.

Barabás Miklós: Székely Imre mellképe, litográfia (1852)
Barabás Miklós: Székely Imre mellképe, litográfia (1852)
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtár, Gr 073

Székely hosszabb időt töltött Reményi Edével Párizsban, majd Londonban, ahol romantikus szalondarabjai és kifinomult zongorajátéka nagy figyelmet keltett. A brit fővárosban kelt levelében korábbi mesterének, Erkel Ferencnek írja, hogy Londonban már jól ismerik a Hunyadi Lászlót, bár előadni sajnos nem sikerült. Székely új, Londonban kiadott műveit is csatolta a levélhez – természetesen dedikálva kedves tanárának és barátjának. Valószínűsíthető, hogy Székely külföldön sokat játszotta a Hunyadi dallamait feldolgozó zongoradarabját, amelyet néhány évvel később Pesten 5. Magyar ábránd címen publikált. Ezt követte egy évtizeddel később a 13. Magyar ábránd a Bánk bán témáira épülve.

Reminiscences de L’Opera Hunyadi László d’e F. Erkel pour le Piano, composee par E. Székely (1856)
Székely Imre: Reminiscences de L’Opera Hunyadi László d’e F. Erkel pour le Piano (1856)
HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára
Székely Imre: 13. Magyar ábránd, kézirat. Székely ezúttal nem népdalokat vagy népies műdalokat dolgozott fel, hanem Erkel Ferenc Bánk bánját.
Székely Imre: 13. Magyar ábránd, kézirat. Székely ezúttal nem népdalokat vagy népies műdalokat dolgozott fel, hanem Erkel Ferenc Bánk bánját.
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár, Ms. Mus. 798.
Székely Imre: 13dik ábránd Erkel Ferencz Bánk bán kedveltebb dallamai felett (1865)
Székely Imre: 13dik ábránd Erkel Ferencz Bánk bán kedveltebb dallamai felett (1865)
HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára

Barátságuk a tanítvány-mester kapcsolatból bontakozott ki, Erkeltől előbb zongorát, utóbb zeneszerzést tanult. Székely első nagy koncertjét pedig 1845-ben a Nemzeti Színházban Erkel Ferenc vezényletével adta, és nem ez volt az utolsó hangversenye az épületben.

Székely Imre nyolcszor adott koncertet a Nemzeti Színházban, és még háromszor működött közre. Ez abszolút kivételes, ennyiszer egyetlen más hangszeres előadó sem lépett fel a pesti színházban. Válogatás a pesti Nemzeti Színház plakátjaiból:  
          1845.09.04., 1852.09.02., 1853.02.28., 1856.11.13., 1863.03.03.
Székely Imre nyolcszor adott koncertet a Nemzeti Színházban, és még háromszor működött közre. Ez abszolút kivételes, ennyiszer egyetlen más hangszeres előadó sem lépett fel a pesti színházban. Válogatás a pesti Nemzeti Színház plakátjaiból: 1845.09.04., 1852.09.02., 1853.02.28., 1856.11.13., 1863.03.03.
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár

Pestre hazatérvén a kozmopolita romantikus stílust és a magyaros dallamvilágot ötvöző Magyar ábrándok c. zongoradarabjaival szerzett magának hírnevet. Zeneművei az európai romantika szellemiségét tükrözik, miközben egyedi módon keresik a választ arra, hogy „mi a magyar” a zenében. Kamarazenei munkásságát teljes homály fedi, pedig vonósnégyesei és -ötösei a 19. századi magyar zenetörténet igazi különlegességei. E műveket elsősorban családja és barátai körében adták elő Székely szalonjában, ám a koncerttermekben is többször hallhatta a pesti polgárság.

Válogatás Székely Imre díszes kiadású Magyar ábrándjaiból: 19., 20., 21. és >25. Magyar ábránd
Válogatás Székely Imre díszes kiadású Magyar ábrándjaiból: 19., 20., 21. és 25. Magyar ábránd. A Tomásháti emlék... című ábrándot Gönczy Etelka kisasszonynak ajánlotta a zeneszerző, akiről a Brassai Sámuelról szóló oldalon olvashat.
HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára
Székely Imre: d-moll vonósnégyes, átirat zongora négy kézre (1867), Liszt Ferencnek szóló autográf ajánlással.
Székely Imre: d-moll vonósnégyes, átirat zongora négy kézre (1867), Liszt Ferencnek szóló autográf ajánlással.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtár, Z 5.695.

Az ötödik, B-dúr hangnemű Magyar vonósnégyes két nyilvános előadásának története különösen érdekes. A művet Székely 1874-es szerzői estjén mutatták be a Pesti Vigadóban. A zeneszerzővel fellépett amatőr csellista bátyja, Székely István, sőt két híres színész nevét is olvashatjuk a hirdetésben: Ódry Lehel és Blaha Lujza. A vonósnégyes kéziratán francia és olasz nyelvű címeket, feliratokat találhatunk, ám a bemutatóra a tételcímeket lefordították magyarra, legalábbis a sajtóban Andante, Allegro moderato, Andante, Scherzo és Finale helyett „lassú, enyelgő, andalgó, sebes és végezet” szerepelnek.

Székely Imre: Quatuor Hongrois (in B dur), kézirat (1873). E művet kétszer is hallhatta a pesti közönség, 1874-ben és 1882-ben.
Székely Imre: Quatuor Hongrois (in B dur), kézirat (1873). E művet kétszer is hallhatta a pesti közönség, 1874-ben és 1882-ben.
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár, Ms. Mus. 781
Székely Imre: Quatuor Hongrois (in B dur), Scherzo Hongrois
New Esterházy Quartet (2013), Blue Coast Music

A premier nem aratott sikert, így tulajdonképpen meglepő, hogy miért adott Székely még egy esélyt a műnek. 1880-ban a pesti zenei élet vezetői – köztük természetesen Székely Imre – úgy gondolták, hogy a honi zeneszerzés támogatásának céljából létrehoznak egy polgári egyesületet. Többszöri ülésezés, megalakulás, feloszlatás, újra alakulás és több névváltoztatás után (az utolsó: „Hungária” Magyar Zeneművelők Szövetsége) az egyetlen kézzelfogható eredményük egy szerény koncert megszervezése volt 1882 márciusában. A hangverseny hirdetése szerint csak új és eredeti magyar művek szerepeltek a műsoron – és köztük kakukktojásként a már nyolc éve bemutatott B-dúr vonósnégyes. A pozitív kritikai visszhang ezúttal is elmaradt.

Székely Imre az 1880-as években.
Székely Imre az 1880-as években.
Vasárnapi Ujság, 1887. április 17.

A zeneszerző lányai

Ilona (1858–1896) és Irén (1864–1913) arisztokrata hátterű, értelmiségi család tagjaiként meghatározó szereplői voltak a pesti társadalmi és kulturális életnek. A Székely-lányok a történészek által „lebegő értelmiségként” emlegetett társadalmi réteghez tartoztak, amely a nemesség és a polgárság határán helyezkedett el. E családok irodalmi és zenei szalonjaiban a művészetek és a társasági élet szoros összefonódása révén virágzott a kultúra. Gyermekkorukban a nyelvtanulás és a zenei képzés kiemelt figyelmet kapott: apjuk gondoskodott arról, hogy mindkettejük jártassága a zongorázásban korszak legmagasabb színvonalát érje el.

Székely Ilona: Kettesbe bolyongva, dal, kézirat-reprodukció (1896).
Székely Ilona: Kettesbe bolyongva, dal, kézirat-reprodukció (1896).
Magyar Géniusz, 1896. január 26.

Zongorázás és zeneszerszés mellett Ilona íróként, Irén zenetanárként és műfordítóként is tevékenykedett. Ehhez széleskörű műveltség is szükségeltetett, ismerték a művészeteket, a társadalmi etikettet, sőt a gazdasági ügyeket is, hiszen a Tisza-menti családi birtok vezetésében is segítettek. Ennek bizonyítékai Irén botanikai szakfordításai, amelyekből később Wohl Janka szerkesztésében egy könyv is született, a Hölgyek kertészeti kézikönyve.

Székely Irén és Wohl Janka: Hölgyek kertészeti kézikönyve c. könyv hirdetése.
Székely Irén és Wohl Janka: Hölgyek kertészeti kézikönyve c. könyv hirdetése.
Fővárosi Lapok, 1894. május 22.

Ilona esetenként a korabeli szokásoknak megfelelően férfi „álnéven” jelentette meg műveit, de valójában családja nemesi előnevét (Barbeli Viktor) használta. Az idősebb Székely-lány tárcái a Pesti Napló, a Fővárosi Lapok és a Magyar Géniusz hasábjain nemcsak zenéről, zenetanításról szólnak, felölik egy polgári értelmiségi család mindennapjainak legtöbb témáját. Illem, modor és etikett, egészséges életmód, öltözködés, vallás – csak hogy néhányat említsünk. Írt könyvrecenziókat, sőt, egy útileírás jellegű tárcát is publikált egy kalandos átkeléséről a befagyott Tiszán újévkor.

Székely Ilona: A terített asztal (1895).
Székely Ilona: A terített asztal (1895).
Pesti Napló, 1895. április 14.
Ábrányiné-Katona Clementin: Székely Ilona nekrológ (1896).
Ábrányiné-Katona Clementin: Székely Ilona nekrológ (1896).
Magyar Géniusz, 1896. március 29.

A tamásháti birtokról írt levelek plasztikusan mutatják be e művelt család életét, mindennapjait és kapcsolatát a pesti értelmiség világával.

Székely Ilona levele Ábrányiné Katona Clementinnek. Ilona a tamásháti birtok fenntartásának nehézségeiről, Wohl Jankával való kapcsolatáról, az írásról és komponálásról ír (1892. január 9.). Székely Ilona levele Ábrányiné Katona Clementinnek. Ilona a tamásháti birtok fenntartásának nehézségeiről, Wohl Jankával való kapcsolatáról, az írásról és komponálásról ír (1892. január 9.).
Székely Ilona levele Ábrányiné Katona Clementinnek. Ilona a tamásháti birtok fenntartásának nehézségeiről, Wohl Jankával való kapcsolatáról, az írásról és komponálásról ír (1892. január 9.).
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára
Székely Irén levelének borítékja. Székely Irén levele Ábrányiné Katona Clementinnek. Irén részvétét fejezi ki az elhunyt id. Ábrányi Kornél özvegy feleségének (1903. december 26.).
Székely Irén levele Ábrányiné Katona Clementinnek. Irén részvétét fejezi ki az elhunyt id. Ábrányi Kornél özvegy feleségének (1903. december 26.).
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára

Székely Imre 1887-ben bekövetkezett halála után a lányok a birtok mellett gondozták édesapjuk zenei hagyatékát is: a kiadatlan műveket sajtó alá rendezték, az 1896-os milleniumi ünnepségek zenei kiállítására pedig kéziratokat, fotókat adtak a szervezőknek. A család végül a zenei kéziratokat az Országos Széchényi Könyvtárnak adományozta.

Kurátor: Vizinger Zsolt