Székely Imre és lányai
Európai eszme és magyar lélek: egy arisztokrata származású család szerepe a pesti magyar zenei életben.
Ábrándok és kamarazene
Székely Imre (1823–1887) a 19. századi magyar zenei élet egyik figyelemre méltó, ám szinte teljesen feledésbe merült alakja. Arisztokrata szülei a tehetséges gyermeket az 1830-as években Pestre vitték, ahol Merkl József, Erkel Ferenc és Doppler Ferenc tanították, majd ezt követte a kötelező európai koncertkörút.

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtár, Gr 073
Székely hosszabb időt töltött Reményi Edével Párizsban, majd Londonban, ahol romantikus szalondarabjai és kifinomult zongorajátéka nagy figyelmet keltett. A brit fővárosban kelt levelében korábbi mesterének, Erkel Ferencnek írja, hogy Londonban már jól ismerik a Hunyadi Lászlót, bár előadni sajnos nem sikerült. Székely új, Londonban kiadott műveit is csatolta a levélhez – természetesen dedikálva kedves tanárának és barátjának. Valószínűsíthető, hogy Székely külföldön sokat játszotta a Hunyadi dallamait feldolgozó zongoradarabját, amelyet néhány évvel később Pesten 5. Magyar ábránd címen publikált. Ezt követte egy évtizeddel később a 13. Magyar ábránd a Bánk bán témáira épülve.

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára

MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár, Ms. Mus. 798.

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára
Barátságuk a tanítvány-mester kapcsolatból bontakozott ki, Erkeltől előbb zongorát, utóbb zeneszerzést tanult. Székely első nagy koncertjét pedig 1845-ben a Nemzeti Színházban Erkel Ferenc vezényletével adta, és nem ez volt az utolsó hangversenye az épületben.

MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár
Pestre hazatérvén a kozmopolita romantikus stílust és a magyaros dallamvilágot ötvöző Magyar ábrándok c. zongoradarabjaival szerzett magának hírnevet. Zeneművei az európai romantika szellemiségét tükrözik, miközben egyedi módon keresik a választ arra, hogy „mi a magyar” a zenében. Kamarazenei munkásságát teljes homály fedi, pedig vonósnégyesei és -ötösei a 19. századi magyar zenetörténet igazi különlegességei. E műveket elsősorban családja és barátai körében adták elő Székely szalonjában, ám a koncerttermekben is többször hallhatta a pesti polgárság.

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Zenetudományi Szakkönyvtára

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtár, Z 5.695.
Az ötödik, B-dúr hangnemű Magyar vonósnégyes két nyilvános előadásának története különösen érdekes. A művet Székely 1874-es szerzői estjén mutatták be a Pesti Vigadóban. A zeneszerzővel fellépett amatőr csellista bátyja, Székely István, sőt két híres színész nevét is olvashatjuk a hirdetésben: Ódry Lehel és Blaha Lujza. A vonósnégyes kéziratán francia és olasz nyelvű címeket, feliratokat találhatunk, ám a bemutatóra a tételcímeket lefordították magyarra, legalábbis a sajtóban Andante, Allegro moderato, Andante, Scherzo és Finale helyett „lassú, enyelgő, andalgó, sebes és végezet” szerepelnek.

MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtár, Ms. Mus. 781
New Esterházy Quartet (2013), Blue Coast Music
A premier nem aratott sikert, így tulajdonképpen meglepő, hogy miért adott Székely még egy esélyt a műnek. 1880-ban a pesti zenei élet vezetői – köztük természetesen Székely Imre – úgy gondolták, hogy a honi zeneszerzés támogatásának céljából létrehoznak egy polgári egyesületet. Többszöri ülésezés, megalakulás, feloszlatás, újra alakulás és több névváltoztatás után (az utolsó: „Hungária” Magyar Zeneművelők Szövetsége) az egyetlen kézzelfogható eredményük egy szerény koncert megszervezése volt 1882 márciusában. A hangverseny hirdetése szerint csak új és eredeti magyar művek szerepeltek a műsoron – és köztük kakukktojásként a már nyolc éve bemutatott B-dúr vonósnégyes. A pozitív kritikai visszhang ezúttal is elmaradt.

Vasárnapi Ujság, 1887. április 17.
A zeneszerző lányai
Ilona (1858–1896) és Irén (1864–1913) arisztokrata hátterű, értelmiségi család tagjaiként meghatározó szereplői voltak a pesti társadalmi és kulturális életnek. A Székely-lányok a történészek által „lebegő értelmiségként” emlegetett társadalmi réteghez tartoztak, amely a nemesség és a polgárság határán helyezkedett el. E családok irodalmi és zenei szalonjaiban a művészetek és a társasági élet szoros összefonódása révén virágzott a kultúra. Gyermekkorukban a nyelvtanulás és a zenei képzés kiemelt figyelmet kapott: apjuk gondoskodott arról, hogy mindkettejük jártassága a zongorázásban korszak legmagasabb színvonalát érje el.

Magyar Géniusz, 1896. január 26.
Zongorázás és zeneszerszés mellett Ilona íróként, Irén zenetanárként és műfordítóként is tevékenykedett. Ehhez széleskörű műveltség is szükségeltetett, ismerték a művészeteket, a társadalmi etikettet, sőt a gazdasági ügyeket is, hiszen a Tisza-menti családi birtok vezetésében is segítettek. Ennek bizonyítékai Irén botanikai szakfordításai, amelyekből később Wohl Janka szerkesztésében egy könyv is született, a Hölgyek kertészeti kézikönyve.

Fővárosi Lapok, 1894. május 22.
Ilona esetenként a korabeli szokásoknak megfelelően férfi „álnéven” jelentette meg műveit, de valójában családja nemesi előnevét (Barbeli Viktor) használta. Az idősebb Székely-lány tárcái a Pesti Napló, a Fővárosi Lapok és a Magyar Géniusz hasábjain nemcsak zenéről, zenetanításról szólnak, felölik egy polgári értelmiségi család mindennapjainak legtöbb témáját. Illem, modor és etikett, egészséges életmód, öltözködés, vallás – csak hogy néhányat említsünk. Írt könyvrecenziókat, sőt, egy útileírás jellegű tárcát is publikált egy kalandos átkeléséről a befagyott Tiszán újévkor.

Pesti Napló, 1895. április 14.

Magyar Géniusz, 1896. március 29.
A tamásháti birtokról írt levelek plasztikusan mutatják be e művelt család életét, mindennapjait és kapcsolatát a pesti értelmiség világával.


MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára


MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára
Székely Imre 1887-ben bekövetkezett halála után a lányok a birtok mellett gondozták édesapjuk zenei hagyatékát is: a kiadatlan műveket sajtó alá rendezték, az 1896-os milleniumi ünnepségek zenei kiállítására pedig kéziratokat, fotókat adtak a szervezőknek. A család végül a zenei kéziratokat az Országos Széchényi Könyvtárnak adományozta.
Kurátor: Vizinger Zsolt